Data segmentpaket frame binära alternativ
Segmentet . Om transportprotokollet är TCP, heter den dataenhet som skickas från TCP till nätverkslagret Segment. Datagram. Detta används i 2 lager. Om nätverksprotokollet är IP, heter datagenheten Datagram. Vid transportlagret, om protokollet är UDP, använder vi datagram där också. Därför skiljer vi dem som UDP Datagram. IP Datagram. Ram. Fysisk skiktrepresentation. Packet. Det är en mer generisk term som används antingen transportlager eller nätverkslager. TCP-paket. UDP-paketet. IP-paket etc. Jag har inte sett det för att representera fysiska lagerdataenheter. Fragment. Min gissning här är att när en dataenhet hakas upp av ett protokoll för att passa MTU-storleken, så kallas Fragments den resulterande dataenheten. Men jag gissar. Jag har läst boken men jag borde. men är du säker på att det tas från stevens bok 39cos som inte ser riktigt rätt ut ur ett tekniskt perspektiv. t. ex. Jag tror i TCPIP-referensmodellarkitekturen, det är Internetwork Layer, inte nätverkskikt. Nätverksskikt är ISOOSI-terminologi. Och jag tror att det finns en quotLink Layerquot i TCPIP ref-modellen som jag inte ser i ditt svar. Och i ISO OSI ref-modellen har lag 1 (Physical) jag hört en 39packet39, det kallas en symbol, Layer 2 är en ram. ndash barlop Nov 19 14 at 6:35 Jag håller med svaren ovan, men det är viktigt att betona att detta antar TCPIP-stacken. Om vi använder OSI-modellen, som enligt min mening är mer utbredd, skulle vi ha följande fall: Transportlager: Segment om TCP, Datagram om UDP Nätverkslager: Datagram, Fragment kan användas om split (det skulle fortfarande vara ett datagram ) Länk för datalänk: Ram i MAC-underlag, ram eller bit i LLC-underlagret (beror på vilken nivå du arbetar med, de är inte utbytbara) Fysiskt lager: Bit Och som nämnts i tidigare svar är paketet mer generiskt, det kan användas för transport, nätverk eller data-länk, men inte för det fysiska lagret. På den här nivån har den inte packats än. Så jag skulle säga att det här är den största skillnaden mellan TCPIP Stack-modellen och OSI-modellen. OSI-modellen bryter ned det fysiska lagret från TCPIP-stacken i två lager: datalänk och fysisk. Hoppas det här hjälper. besvarade 17 feb 15 kl 0:49 Uppstämning för att svara med en bindning till OSI. Jag håller emellertid inte med din quotsingle largest differencequot-stämning: TCPIP Stack-modellen kombinerar datalänk och fysisk in i quotNetwork Accessquot, det är sant, men det kombinerar också OSI39s tresta lager. Application, Presentation, Session in quotApplication Layer. quot ndash Wildcard 8 okt 15 klockan 8:15 Ram som fysisk skiktrepresentation låter inte 100 korrekt för mig. Det är mestadels i datalänkskiktet, vilket ligger ovanför det fysiska. För en mer operativ definition skulle jag vilja säga att en ram är en protokolldataenhet som har medel för att bestämma dess gränser. Exempel: en HDLC-ram har flaggor i början och slutet och en bit fyllningsmekanism en Ethernet-ram använder preamble och SFD GFP använder HEC-ramavgränsning, som ATM A-cell. som i ATM, bara för att införa en term mer, är en fast längd ram. Ett paket är istället en protokolldataenhet som bygger på en lägre lagerenhet för att bestämma dess gränser. Den kan passa exakt i en ram eller brytas in i fragment om det behövs. I det senare fallet måste fragmenterings - och återmonteringsmekanismer utformas. Datagram är mestadels en synonym för paketet. En applikationsdataström kan brytas in i segment. Ett segment överförs över ett datagram, så segmenten återmonteras i den ursprungliga applikationsströmmen. Detta görs vanligen av TCP-lagret. Så i TCP har vi applikationsström över TCP-segment över IP-datagram över data-länkramen. I UDP finns ingen segmentering, så UDP-datagrammet är en-till-ett mappad på IP-datagrammet. svarat den 30 juni kl 15:47 Detta kan vara ett användbart svar, men kom ihåg att de som läser detta försöker rensa upp en förvirring om grundläggande terminologi och införa de ytterligare villkoren HDLC, SFD, GFD, HEC och ATM , är verkligen inte nödvändigt för att svara på frågan. Att presentera quotcellquot är bra, för att du inkluderade en definition för det också. ndash Wildcard 8 okt 15 kl 8:12 Wildcard Han introducerade den här rammen, för han var lite förvirrad av svaret med 25 uppstoder, så han säger att quotFrame som fysisk lagrepresentation inte låter 100 exakt till mequot och han talar om en mer operativ definition, och han går tekniskt för att han enkelt kan förenkla det. Men det är faktiskt mycket enklare. Vi kan helt kasta ut fel definition av ram som ges i svaret med 25 uppstammar. Frame (en OSI term) är inte ett fysiskt lager sak det är en data länk lager sak. Och är Data (som allt ovan fysiskt). Inget behov av olika verkliga och operativa definitioner ndash barlop 8 okt 15 kl 9:06 Dessa termer används för att referera till vilket OSI lager vi är Med hänvisning till är uppgifterna samma, men rubrikerna och släpvagnarna läggs till eller tas bort. I Phy-skiktet, dvs fysiskt skikt, är den faktiska data i bitar, dvs 0 och 1. När den når data länkskikt eller skikt 2 blir det ram med källa och destination mac-adress som läggs till. När det når tredje lagret eller nätverksskiktet blir det ett paket med käll - och destinations-IP-adress som är ansluten till den. Slutligen blir det segment i lag 4 eller TCPIP lager. I grund och botten används segmentterminen för TCP-anslutningar och datagram för UDP. Så hur är det med andra lager som. session, presentation och ansökan. I dessa lager benämns data som PDU eller protokolldataenhet. Så när någon säger att en ram mottas av en nätverksenhet, vet du att enheten är omkopplare. Routern tar emot ett paket och bearbetar det. svarade 10 juni 16 kl 6: 28A stor del av användningen av termerna ram, paket och PDU är semantik och teknik. Villkoren ram, paket, segment, datagram och protokolldataenheter är inte utbytbara, men de flesta använder dem ofta på så sätt. Denna handledning försöker lyfta fram skillnaderna mellan dem. Vad är en ram Termen ram används oftast för att beskriva en bit data som skapats av nätverkskommunikationshårdvara, såsom nätverkskort (NIC-kort) och routerns gränssnitt. Byt portar primarilly vidarebefordra befintliga ramar och skapa vanligtvis inte egna ramar (såvida de inte deltar i Spanning Tree eller dynamiska VLANs etc.). Det finns Ethernet-ramar, token ringramar. FDDI-ramar etc. En ram är helt enkelt en bit av data med ett mönster av bitar i början och eventuellt bitar i slutet. Bitarna i början och slutet av ramen kallas ofta ramavgränsare. Ramar skapas av hårdvaruprotokoll som inte har separata kontrollkretsar i det fysiska media som de är anslutna till. Innehållet i ramarramar innehåller ramavgränsare, hårdvaruadresser, såsom käll - och destinations-MAC-adresser och data inkapslad från ett högre lagerprotokoll. VAD ÄR EN FÖRPACKNING I dokumenten för begäran om kommentarer (RFC) används ofta termen paket för att innebära en ström av binära oktetter med data av någon godtycklig längd. Det brukar användas för att beskriva bitar av data som skapats av programvara, inte av hårdvara. Internet Protocol (IP) skapar paket. Denna term är INTE synonymt med termen ram, även om många människor gör det misstag. Information som har blivit uppdelad i paket beskrivs ibland som packetiserad. Internetprotokoll beskrivs ofta som sändningspaket. Innehållet i paketpaket innehåller logisk adressinformation, till exempel en IP-adress och data. Vad är ett segment Segmentet används oftast för att referera till en bit data som har lagts fram för överföring av Transmission Control Protocol (TCP). Terminsegmentet används oftast i dokumenten för begäran om kommentarer (RFC) som beskriver TCP-protokollet, eftersom TCP sägs hackat en dataström i segment. Sändningskontrollprotokollet beskrivs som sändningssegment. Innehåll i segment Segment innehåller logisk adressinformation, t. ex. en IP-adress, logiska anslutningsidentifierare, såsom portnummer och data som kom från ett datorprogram. TCP garanterar leverans av segmenten. VAD ÄR DATAGRAM Detta är en mer generisk term som ofta används för att beskriva protokoll som fungerar på högre nivåer av OSI-modellen. ususalt nätverksskiktet och uppåt. Datagram är en mindre specifik term än PDU. Typer Datagrams User Datagram Protocol beskrivs som sändande datagram. Datagrammets innehåll Datagram innehåller logisk adressinformation, t. ex. en IP-adress, logiska anslutningsidentifierare, t. ex. portnummer och data som kom från en datoransökan. UDP-protokollet garanterar inte leverans av datagrammen. VAD ÄR EN PROTOCOL DATA UNIT (PDU) En protokolldataenhet är en term som används i mycket av dokumentationen och pedagogiken för nätverksteknik. Det betyder helt enkelt en bit av data som skapats och är labled av ett visst protokoll. TCP. UDP. IP. OSPF och RIP (och andra protokoll) skulle kunna sägas skapa quotprotocol data unitsquot. Termen är något synonymt med paket eller ram, speciellt när den används för att diskutera routingsprotokoll eller spänner träd. Bokmärk den här sidan och dela: Det här är min 2: a vecka i CCNA-förberedelse. Jag läser kapitel 5. Vet inte att det kan vara när jag läser längre ner skulle detta tvivel inte komma in i mitt huvud. Min tvivel är: Jag är klar upp till L2PDU-ramtillverkning med alla sina tidigare lagerdatas (data, segment, paket). När en ram skapas av L2-protokollen blir det flera byte i volymen intakt (som en förseglad låda - det är hur jag föreställde mig). Men nu skickar L1 den här rutan (består av flera bitar) i enskild bit till destinationsnoden via sin fysiska länk. Detta var jag förlorade idén. Hur kan du bryta den här rutan i bitar och skicka Och hur mottagarens nod får tanken på lådan med dessa mottagna bitar. Kan någon förklara logiken bakom detta. Tack . : 2 Detta är min 2: a vecka i CCNA-förberedelse. Jag läser kapitel 5. Vet inte att det kan vara när jag läser längre ner skulle detta tvivel inte komma in i mitt huvud. Min tvivel är: Jag är klar upp till L2PDU-ramtillverkning med alla sina tidigare lagdatasatser (data, segment, paket). När en ram skapas av L2-protokollen blir det flera byte i volymen intakt (som en förseglad låda - det är hur jag föreställde mig). Men nu skickar L1 den här rutan (består av flera bitar) i enskild bit till destinationsnoden via sin fysiska länk. Detta var jag förlorade idén. Hur kan du bryta den här rutan i bitar och skicka Och hur mottagarens nod får tanken på lådan med dessa mottagna bitar. Kan någon förklara logiken bakom detta. Tack för att du förstår detta måste du komma ihåg vad ett fysiskt nätverk består av. Kablar Vid slutet av dagen kan allt vi verkligen göra för att kablar skickas elektricitet ner dem. Vilka avvikelser kan vi göra med elektricitet som tillåter oss att kommunicera med andra sidan på ett tillförlitligt sätt Det är genom spänningsbyten min vän Så väsentligen efter att rammen har gjorts, ökas den utgående gränssnittsspänningen och minskar för att kommunicera bitar (1s och 0s) över länken. Med det blir det dirigerat över nätverket och på andra sidan börjar det ta emot dessa 1s och 0s genom att växeln byter spänningar i enlighet därmed. Det är därför vi använder binära för att kommunicera över kopparkablar, eftersom det är lätt att representera en 1 och 0 genom att ändra elektriska spänningar. Eftersom ramen är byggd är den byggd med hjälp av bitar, varför omvandlingen är inte nödvändig, om du använder wireshark eller någon annan protokollanalysator som själva programmet är det som kommer att översätta de råa binära bitarna till förståbara data som källkod och destination MAC-adress . etc. Förhoppningsvis sköljer detta lite ljus på hur vi faktiskt skickar paketen på ledningen genom användningen av el. Bara en heads up, med fiberanslutningar görs denna kommunikation genom att släcka och tända ett ljus eftersom vi inte kan transportera elektricitet över glaskablarna. (binärbit 1 respektive 0). Hoppas det hjälper, Du måste logga in på GameDev Login för att rösta på detta inlägg. Gilla Postat 27 Juni 2007 - 10:12 Några killar på jobbet och jag har pågått här ganska länge och tycker om att få lite yttre åsikter. Frågan går något så här - När det gäller OSI-modellen, eller TCP-modellen spelar det ingen roll, undrade hur data strömmar ner i olika lager. Som vi ser det, är det 111n av två alternativ: Alternativ a) Data - gt-segmentet - gt Delar in i paket - lägger varje paket i en ram Detta innebär att om data som tryckts ner från programmerings API är 500 byte, är det alla en 1 till 1 till 1 till 1 affär. Betydelsen av data går in i 111ne segmentet, vilket i sin tur går in i 111ne paket och i 111ne ram. Om dataen är större än MTU (men kan säga Ethernet - 1518 bytes) går dataen direkt in i ett segment - vilket delas in i paket. och varje paket går rakt in i en ram. Så till exempel - Vi har en 1 MB databas. Detta går in i 111ne Segment (observera att ett TCP-segment eller UDP-segment inte har en maximal datastorlek vid huvudnivå, till skillnad från ett paket och en ram). Det här segmentet delas i paket, där varje paketstorlek bestäms av 2: a lageret MTU. Varje paket går in i en ram. Det alternativet a. Fördelen är att vi sparar segmentrubriker, eftersom vi har 111 111 stycken segmentrubrik för hela MB. Alternativ b) Data - gt Segment - gt Packet - gt Frame Data divideras på segmentnivå. Det betyder att samma MB delar upp i flera segment, där varje segmentstorlek bestäms av 2: a lageret MTU. Varje segment går in i ett paket och in i en ram. Fördel: Enklare nackdel: Vi slösar bort segmenthuvud. Nu har MB inte 111e fjärde lagerhuvudet, utan snarare 1 000 000 Bytes 1518 Bytes 658 Headers. För TCP är det en extra 20 byte 658 headers 13K bytes. Ganska imponerande nummer. Bottom line: Cisco CCNA-dokumentationen visade sig vara oförsvarlig, och varje bok Ive Read motsäger den andra. Vad tycker ni om Citat från tillförlitliga texter skulle säkert hjälpa till. medlemDatamembergroupid 26 this-memberDatamembergroupid 27 this-memberDatamembergroupid 29 this-memberDatamembergroupid 30 2 Antheus Members Du måste logga in på GameDev Login för att rösta på detta inlägg. Gilla Du måste logga in på GameDev Login för att rösta på detta inlägg. Gilla Postat 27 Juni 2007 - 10:22 Fördel: Enklare Nackdel: Vi slösar bort segmentrubriker. Nu har MB inte 111e fjärde lagerhuvudet, utan snarare 1 000 000 Bytes 1518 Bytes 658 Headers. För TCP är det en extra 20 byte 658 headers 13K bytes. Ganska imponerande nummer. Det är 1.315. Eller, inte så mycket. Vad du verkligen behöver tänka på är det överlag som åläggs genom återöverföring - hur ofta, hur många acks. TCP gör ett rättvist jobb på det. Men förutom det, saknar ditt inlägg en fråga - den 111: e frågan är Vad tycker ni om. Vad försöker du ta reda på Om befintlig teknik är ineffektiv Oavsett om det finns konceptuella problem Om du föreslår en ny aproach jag inte vet, det verkar bara som att något saknas. 3 Assaf Muller Medlemmar
Comments
Post a Comment